Eigenlijk is contentmarketing al zo oud als de weg naar …., okay niet zo oud, maar doorgaans zien de experts het Furrow Magazine van John Deere uit 1895 als eerste voorbeeld van contentmarketing.
In dit magazine deelde John Deere nuttige informatie speciaal voor hun klanten. Dit werd zeer gewaardeerd door die klanten en leverde meer omzet en klantbehoud op. De liefhebbers van overtuigen zien hier natuurlijk de principes van wederkerigheid en autoriteit van Robert Cialdini in terug.
Waarom is contentmarketing juist nu dan zo hot?
Sinds de opkomst van het internet is traffic een belangrijke factor voor je succes. Iedereen wil zoveel mogelijk (relevante) bezoekers op z’n website en veel van die bezoekers komen via zoekmachine optimalisatie (SEO) op je website terecht.
Zoekmachine optimalisatie betekent in Nederland voornamelijk optimaliseren voor Google en Google wil heel graag briljante, unieke content op een website. Bovendien wil Google dit ook nog eens op regelmatige basis. Tot 2009 was het nog relatief eenvoudig om zonder briljante content bovenaan in Google te staan. Door de Google updates van de laatste jaren is een goede technische basis en een flinke autoriteit alleen niet meer voldoende en ontkomen we niet meer aan de factor content.
Voor conversie was content natuurlijk altijd al een belangrijke factor, want je kunt veel bezoekers op je website hebben, maar als de content niet boeit of bindt levert het je nog steeds niets op.
Daarnaast is de markt de laatste jaren overstelpt met journalisten, die al dan niet noodgedwongen, de offline media hebben verlaten. Die groep professionals heeft het begrip content marketing ook met beide armen gegrepen en bijgedragen aan de huidige populariteit van content marketing.
Wacht…, stop de persen!
Vergeet ik bijna de belangrijkste reden waarom content marketing zo populair is geworden te behandelen. Contentmarketing levert de laatste jaren gemiddeld drie keer zoveel leads (bron) op als traditionele marketing. Content als marketingtool heeft altijd gewerkt, maar de laatste jaren zijn we allemaal een beetje immuun geworden voor traditionele interruptie-marketing.
Waarom werkt contentmarketing dan zo goed?
Als je content creëert vanuit de juiste contentstrategie kun je gebruik maken van wederkerigheid en autoriteit om lezers te overtuigen met je in zee te gaan. Zo kun je door diepgaande artikelen of nieuwe bevindingen aantonen dat jij de autoriteit bent binnen jouw vakgebied.
En als je dan je bezoekers overtuigd hebt en je content wordt ook nog massaal gedeeld en besproken heb je direct ook het principe van sociale bewijslast te pakken.
Waar wacht je nog op?