Bij Contenticiteit maken we gratis een grondige analyse van je website met een SEO scan om te bepalen hoe goed jouw website op dit moment presteert en waar jouw kansen liggen om gevonden te worden in de zoekmachine zoals Google. Het is een scan om de sterke en zwakke punten van je website bloot te leggen en we geven je handvaten om jouw website te verbeteren. Interesse? Vul dan onderstaand formulier in.
Inhoudsopgave
Contact
Wat is een SEO scan?
In onze SEO scan bekijken we alle belangrijke pijlers die te maken hebben met SEO. Dit zijn:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Met onze scan leggen we de pijnpunten bloot van jouw website. We bekijken grondig hoe jou content eruit ziet en of deze verbetering nodig heeft. Door middel van een technische check bekijken we onder andere of je website snel genoeg is, op zowel desktop als de mobiele variant. Daarnaast checken we ook je backlinkprofiel ten opzichte van jouw concurrenten. We geven je ook direct handvaten om hiermee aan de slag te gaan.
Hoe doe ik zelf een SEO scan?
Ga je liever zelf aan de slag met het doen van een SEO scan? Dan nemen we je hieronder mee in het doen van een SEO scan van jouw website.
Stap 1 SEO analyse: on page
Kies een zoekwoord dat voor jouw bedrijf of onderneming belangrijk is en die veel geld oplevert. Ga met dit zoekwoord aan de slag.
Meta titel & meta omschrijving | – Staat het zoekwoord in de SEO titel en in om de meta omschrijving? – Is het aantrekkelijk om op te klikken? |
Inhoud & structuur | – Past de pagina bij de zoekintentie van de bezoeker? – Waar is de bezoeker écht naar op zoek? – Heb jij logische H1 en H2 tags toegevoegd aan jouw pagina? |
H1 kop | Een h1 kop gebruik je maar 1x op de pagina en is hier het belangrijkste zoekwoord in verwerkt? |
H2 koppen | Vergelijk deze met een paragraaf. Via deze kop van de paragraaf laat je zien waar deze over gaat. Verwerk hier het zoekwoord in of een synoniem van het zoekwoord |
E.E.A.T | Is de informatie geschreven door een expert door ervaring en laat je zien dat je autoriteit bent op je vakgebied? En hoe betrouwbaar is de content die je hebt geschreven? |
Navigatie | In hoeveel klikken kan de gebruiker bij de diepste pagina komen? Hoe dichter een pagina bij de homepage staat, hoe meer de pagina van waarde wordt voorzien. |
Interne links | Maak je voldoende gebruik van interne links om de gebruiker en Google te laten zien voor welk zoekwoord ze op welke pagina moeten zijn? |
Indeling | Vergelijk jouw website of webshop met een winkel. Hoe heb jij de schappen ingedeeld en is dit logisch voor de gebruiker en Google? |
Stap 2: Off-page SEO analyse
Off-page SEO draait om het backlinkprofiel van je website. Wij vinden dit één van de belangrijkste onderdelen van SEO. Zorg voor een goede linkbuilding strategie.
Breng je linkprofiel in kaart | Welke websites linken naar jouw website? |
Analyseer je linkprofiel | Controleer alle backlinks. Hoe betrouwbaar zijn de website en hoe ziet het backlinkprofiel eruit? Welke risico backlinks kom je tegen? |
Bij het analyseren van jouw backlinkprofiel van de website is het noodzakelijk om te bekijken uit wat voor soort backlinks het profiel bestaat. Neem onderstaande zaken mee in jouw beoordeling van het backlinkprofiel:
- Zijn het verschillende IP adressen? Het is belangrijk dat de backlinks komen van verschillende eigenaren.
- Zijn de backlinks Follow of No Follow? Wij houden een percentage aan van 90% follow links en 10% no follow links voor de betrouwbaarheid van het backlinkprofiel.
- Hoe hard groeit het linkprofiel? Het is beter om 10 maanden 10 links te plaatsen dan in één maand 100 links.
- Wordt er gebruikt gemaakt van verschillende ankerteksten en ziet dit er natuurlijk uit?
- Wat zijn de statistieken van de website? Denk dan aan Domain Authority en Domain Raiting.
- Vanaf welke landen komen de backlinks?
Stap 3: technische SEO scan
Maak als eerst een gratis account aan bij Search Console. Google crawlt dagelijks miljarden websites. Door middel van het crawlen brengt Google alle websites en pagina’s in kaart. Door het gebruik van Search Console achterhaal je hoe goed jouw eigen website is opgebouwd.
- Welke fouten worden aangegeven in Google Search Console?
- Hoe vaak wordt jouw website vertoond en op welk zoekwoord is dat?
- Hoeveel klikken genereer je naar jouw website en op welk zoekwoord is dat?
- Wat is het percentage dat doorklikt naar jouw website?
Crawlfouten | Als Google een pagina niet meer kan vinden ontstaat er een 404 fout. Door deze fout verspil je crawlbudget en kan het langer duren voor Google de juiste pagina’s wél kan vinden. |
Laadtijd | Hoe goed is de laadsnelheid op zowel desktop als mobiele versie? Hoe sneller jouw website laadt, hoe leuker Google dat vindt. |
Vergeet je web vitals niet in de SEO analyse
Dit zijn een aantal factoren die Google meeneemt om de technische kwaliteit van jouw website te meten. Dit kan je checken op: https://pagespeed.web.dev/
LCP (Largest Contentful Paint) | Laadt jouw grootste element op de website binnen 2.5 seconden? |
FID (First Input Delay) | Gebeurt de eerste interactie op je website en de reactie van je website binnen 100 milliseconden? |
CLS (Cumulatieve Layout Shift) | Hoe vaak is er een verschuiving van de lay out op je pagina door bijvoorbeeld een afbeelding die plotseling wordt geladen en de rest van de pagina naar beneden schuift? |
Wij zijn heel benieuwd hoe jij het stappenplan hebt ervaren van onze SEO scan. Kom je er toch niet helemaal zelf uit? Dan doen wij dat graag voor je! Zoekmachine optimalisatie is ook een vak apart maar niet meer weg te denken!