Heb jij een flink bedrag uitgegeven aan het maken van een prachtige website, een SEO tekstschrijver ingehuurd om boeiende en converterende teksten te schrijven maar zie jij jezelf niet terug in de SERP van Google? Grote kans dat jij relevante links mist naar de website. Een goede linkbuilding strategie zorgt ervoor dat jij wél gevonden wordt op de juiste zoektermen in de SERP.
Inhoudsopgave
Wat is linkbuilding?
Om hier in het kort antwoord op te geven: linkbuilding staat voor het actief vergaren van backlinks. Links die op een andere website staan en doorlinken naar jouw eigen website. Bij linkbuilding ga je actief op zoek naar relevante links die passen bij jouw vakgebied. Het doel hiervan is om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google. Google streeft ernaar om alleen de beste websites bovenaan te tonen aan de gebruiker. Ook wordt er veel waarde gehecht aan het aantal links dat naar jouw website verwijst. Hoe meer relevante en goede backlinks jouw website heeft, hoe belangrijker de website oogt in de ogen van Google. Tijd voor een goede strategie 😉
Wat is een linkbuilding strategie?
Een plan van aanpak om op een doordachte en effectieve manier externe links naar je website te vergaren. Het doel van linkbuildig is niet alleen om meer traffic naar je website te krijgen, maar ook om te laten zien dat je een autoriteit bent in jouw branche. Daarnaast draagt het ook bij aan de geloofwaardigheid van je website. In ieder geval in de ogen van Google. In een linkbuilding strategie komen verschillende onderdelen aan bod:
- Wat zijn de doelstellingen van jouw bedrijf? Denk dan aan het verbeteren van rankings, het vergroten van traffic, naamsbekendheid vergroten of meer verkeer naar specifieke pagina’s.
- Identificeer jouw branche en doelgroep: Welke websites sluiten aan bij jouw onderneming, dienst of product? Dit kunnen blogs zijn maar ook nieuwswebsites, brancheverenigingen of social media platforms.
- Content creatie: Ontwikkel hoogwaardige content van uitmuntende kwaliteit. Hoe beter de content hoe meer kans op ‘organisch’ verkregen links. Hoewel de kans klein is als je nog geen naamsbekendheid hebt, is het belangrijk om te schrijven met in je achterhoofd ‘het moet zo goed zijn, dat mensen en bedrijven naar mijn bericht of pagina willen linken’
- Link analyse: hoe ziet mijn backlinkprofiel er op dit moment uit en hoe ziet het backlinkprofiel er van mijn grootste concurrent uit, wat kan ik daarvan leren?
- Outreach: benader potentiële websites waar jij graag een links op zou willen plaatsen. Ook kan je auteurs of influencers in jouw branche contacten en hen vragen om een link naar jouw website.
Linkbuilding strategie op maat
Elke website en bedrijf is anders. Het is daarom cruciaal om een strategische linkbuildplan op maat te hebben. Veel bedrijven redden de top niet in Google zonder een goed backlinkprofiel. Grote bedrijven krijgen vaak vanzelf backlinks en hoeven hier dus ook niet actief naar op zoek doordat ze al een goede naamsbekendheid hebben. Als je nog geen of weinig naamsbekendheid hebt, is het dus noodzakelijk om op zoek te gaan naar backlinks door middel van linkbuilding. Je kan dit zelf doen maar linkbuilding uitbesteden is veel aantrekkelijker.
Bij Contenticiteit hebben we alles in huis om jouw linkbuilding strategie naar een nieuw level te tillen. Wij hebben talloze partners en gaan alleen voor natuurlijke linkprofielen. Hierdoor stijgen jouw rankings en voorkom je een penalty in Google.
Linkbuilding strategie opstellen in 7 stappen
Bij Contenticiteit hebben we een bepaalde manier van aanpak en daar zijn we transparant over. Het plaatsen van links op een andere website klinkt als een makkie, vind je ook niet? Toch is het een stuk lastiger dan het lijkt. Er komt namelijk behoorlijk wat bij kijken. Eigenlijk heeft Google liever niet dat je actief links vergaart voor je website, waardoor de uitvoering behoorlijk lastig is. Hoe je een natuurlijk linkprofiel opbouwt die ook nog eens zorgt voor betere vindbaarheid van je website? Daar hebben wij een 7-stappenplan voor ontwikkelt, die we graag met je delen.
Stap 1: ken je doelgroep en doelstellingen
Als het goed is heb jij al met jouw bedrijf duidelijk wie jou doelgroep is en waar ze naar op zoek zijn. Zo niet, dan is het zaak om dit eerst helder te hebben. Waar is jouw website voor bedoelt en hoe draagt linkbuilding daaraan bij? Stel jezelf onderstaande vragen. Als je op deze vragen een duidelijk antwoordt heb, kan je verder met de volgende stap.
- Wat wil je met linkbuilding bereiken binnen hoeveel tijd? Denk dan bijvoorbeeld gevonden worden op meer relevante zoektermen of naamsbekendheid vergroten.
- Hoeveel budget is er voor linkbuilding?
- Hoeveel tijd is er vrijgemaakt om de linkbuildingstrategie uit te voeren?
- Op welke zoekwoorden zoekt mijn doelgroep?
Formuleer jouw doelstellingen met de SMART-methode.
Stap 2: een goede basis is key
De basis van je website moet tiptop in orde zijn! Voor je begint met het uitrollen van je strategie, stel jezelf de vraag: is mijn website écht goed? Zo ja, dan kunnen we écht aan de slag. Nee? Dan is het noodzaak om eerst de content en de techniek van de website onder de loep te nemen. Je dient rekening te houden met onderstaande punten (gebruik deze gelijk als checklist):
- Is de content op de website relevant en interessant voor de gebruiker?
- Hoe ziet mijn website structuur eruit? Kan een gebruiker makkelijk naar de gewenste categorie navigeren?
- Heb ik een SSL-certificaat in mijn website?
- Is mijn website snel genoeg? Check het op: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
- Is de mobiele versie van mijn website goed genoeg?
Alle vragen met ‘ja’ beantwoord? Top, dan gaan we verder! Zo nee? Fix deze punten als eerst!
Stap 3: hoeveel linkbuilding kennis heb jij?
Ook met linkbuilding hebben we regelmatig te maken met de ‘core updates’. Daarom is het belangrijk om ten alle tijden op de hoogte te zijn van de linkbuilding ontwikkelingen en veranderingen. Daarnaast is het een must om de basisprincipes van linkbuilding te kennen. Ben je een newby? Dan nemen we je hieronder graag mee in de basis van linkbuilding.
Belangrijke begrippen voor je linkbuildingstrategie:
- Backlinks: ook wel bekend als ‘inkomende links’ of ‘inbound links’, verwijzen naar hyperlinks die vanaf externe websites naar jouw eigen website leiden. Deze links fungeren als aanbevelingen of verwijzingen van andere online bronnen naar jouw webpagina’s.
- Linkwaarde: ook bekend als linkjuice, verwijst naar de waarde of kracht die een specifieke link kan overdragen aan de pagina waarnaar deze linkt. Wanneer een webpagina een link bevat naar een andere pagina, draagt deze linkwaarde over aan de doelpagina, wat kan bijdragen aan de rankings in de zoekmachines en de algehele autoriteit van de pagina.
- No follow: een type hyperlink op een webpagina waarbij de website-eigenaar aangeeft aan zoekmachines dat ze de gelinkte pagina niet volledig willen endorsen of de linkwaarde willen doorgeven. Dit attribuut wordt toegevoegd aan de HTML-code van de link en ziet eruit als volgt:
rel="nofollow"
Dit gebeurd vaak bij gesponsorde content of wanneer de website-eigenaar geen linkwaarde wil delen met de gelinkte pagina. - Do-follow: een hyperlink op een webpagina waarbij de website-eigenaar aangeeft aan zoekmachines dat ze de gelinkte pagina volledig willen endorsen en dat de linkwaarde moet worden doorgegeven. Met andere woorden, “do-follow” links worden door zoekmachines gevolgd bij het bepalen van de ranking of autoriteit van de gelinkte pagina. In de HTML-code wordt geen specifieke tag toegevoegd.
- Ankertekst: verwijst naar de zichtbare en klikbare tekst in een hyperlink. Deze tekst geeft aan welke inhoud de gelinkte webpagina bevat of waar de link naar verwijst. De ankertekst is meestal anders opgemaakt dan de omliggende tekst, bijvoorbeeld door middel van een andere kleur, onderstreping, of vetgedrukte weergave.
- Domain Authority (DA): een metriek ontwikkeld door het bedrijf Moz, en het geeft een schatting van de algemene autoriteit of waarde van een volledig domein of website. Het wordt gemeten op een schaal van 1 tot 100, waarbij een hogere score aangeeft dat het domein meer autoriteit heeft.
- Page Authority (PA): een metriek ontwikkeld door het bedrijf Moz, en het geeft een schatting van de autoriteit of waarde van een specifieke pagina op een website. Net als Domain Authority wordt Page Authority gemeten op een schaal van 1 tot 100, waarbij een hogere score duidt op een veronderstelde hogere autoriteit van die specifieke pagina.
- Domain Raiting (DR): een analyse methode vanuit Ahrefs om de kwaliteit van het backlinkprofiel te bepalen. Dit wordt gebruikt bij zoekmachine optimalisatie.
- URL raiting (UR): De UR toont de sterkte van het linkprofiel van een pagina. Dit wordt aangegeven op een schaal van 100 punten. Des te hoger de UR, des te sterker het linkprofiel van een pagina is
Stap 4: kies de juiste linkbuilding manier
Er bestaan een tal van manieren om links te verzamelen. Je kunt direct contact opnemen met relevante partijen voor een samenwerking, maar ook strategisch content creëren met linkbuilding in gedachten. Welke aanpak het beste werkt, hangt volledig af van de aard van je website, je budget en de hoeveelheid tijd die je eraan wilt besteden.
Welke linkbuilding methoden zijn er?
- Infographics: dit zijn vaak afbeeldingen die als doel hebben iemand te informeren. Een infographic heeft een hoog deelgehalte, waardoor bedrijven regelmatig een infographic inzetten om andere website te laten linken naar de eigen website. Ook hier geldt: houdt rekening met je gebruiker en dat het kwalitatief hoge informatie bevat.
- Persberichten: het versturen van persberichten is een effectieve manier om links naar je website te krijgen. Heb jij belangrijk nieuws, ga je een nieuw product lanceren? Overweeg dan het versturen van een persbericht.
- Linkruil: ga in gesprek met eigenaren van websites die voldoen aan jouw eisen en vraag of ze een link willen plaatsen. Dit kan in de vorm van een blog of als een partnervermelding op een pagina. Dit kan je doen in ruil voor een andere link maar ook tegen betaling.
- Media inkoop: heb jij niet de mogelijkheid om links te ruilen maar wel budget vrij om links in te kopen? Dan kan je eigenaren van websites benaderen en vragen naar de mogelijkheden. Vaak valt er ook nog wel te onderhandelen over de getoonde prijs.
- Broken linkbuilding: ga op zoek naar links op relevante websites die niet meer werken. Dus die ‘gebroken’ zijn. Doe een voorstel om de content te vervangen met jouw content die helemaal up to date is en voorzien van waardevolle informatie. Win-win voor beide partijen! Let er op dat je echt waarde biedt. Hoe groter de waarde die jij aanbiedt in jouw artikel, hoe groter de kans is dat ze ‘ja’ zeggen.
- Link reclamation: spoor backlinks op naar jouw website die niet langer werken. Vraag of ze de link kunnen herstellen. Soms verhuisd een website en gaat de immigratie niet helemaal goed. Dan kunnen er dus links en linkjuice verloren gaan.
Stap 5: een gevarieerd en natuurlijk backlinkprofiel
Bij een goede backlink strategie zorg je voor een natuurlijk ogend backlinkprofiel. Dit betekent: het moet lijken alsof je niet actief op zoek bent naar links. Dit is dé grootste uitdaging als het gaat om linkbuilding. Hierbij moet je letten op de:
- Variatie van de backlinks zoals: bloglinks, partnervermeldingen, directory’s, vermeldingen op bedrijvengidsen of comments onder blogposts.
- De relevantie van een backlink. Plaatst jij een link op een beautyblog terwijl je een timmerman bent? Niet erg geloofwaardig.
- Wissen de soorten links met elkaar af zoals ‘do follow’ & ‘no follow links’ Zorg ervoor dat zo’n 10% no follow is.
- Verdeel de backlinks over een grotere periode. Je kan beter maandelijks 10 links krijgen dan in één maand 100 links.
- Zorg voor een variatie in ankerteksten.
Stap 6: bepaal de ankerteksten van je linkbuilding strategie
Het gebruik van een ankertekst of een linktekst is al een strategie op zichzelf. Het is belangrijk om diversiteit te hebben in de gebruikte ankerteksten om het profiel zo natuurlijk mogelijk eruit te laten zien. Bij Contenticiteit houden we rekening met verschillende soorten ankerteksten waaronder:
- Money keyword/ exact ankers: dit is het belangrijkste zoekwoord waar je op gevonden wil worden en waar de pagina over gaat. Bij deze pagina is dat bijvoorbeeld ‘Linkbuilding strategie’.
- Variatie money keyword: dit is het belangrijkste zoekwoord i.c.m. een ander woord. Voor deze pagina zou dat kunnen zijn ‘stappenplan linkbuilding strategie’
- Branded: dit zijn de ankerteksten waarin de naam of het merk van je bedrijf terugkomt. In ons geval zou dit zijn ‘Contenticiteit’ of het kan ook i.c.m. een zoekwoord zoals ‘contenticiteit linkbuilding bureau’.
- Naked URL: hierbij wordt het complete webadres van de website vermeld als ankertekst. Bij ons is dit: https://www.contenticiteit.nl/
- Algemene ankerteksten: dit kan kan een vermelding zijn met bijvoorbeeld: lees hier meer, klik voor meer informatie enzovoorts.
Verhoudingen van de ankerteksten
Er bestaat geen exact antwoord op. Wij weten uit ervaring dat als je onderstaande percentages ongeveer aanhoudt, je op de goede weg zit. Ook hier geldt weer: wat doet je grootste concurrent?
Soort ankertekst | Percentage | |
Money keyword/ exact anker | 30% | |
Variatie money keyword | 10% | |
Branded | 30% | |
Naked URL | 20% | |
Algemene ankerteksten | 10% |
Wees niet bang om zo nu en dan af te wijken van de richtlijnen. Houdt ook scherp je concurrent in de gaten en welke verhoudingen zij aanhouden. Ook kunnen de verhoudingen per branche verschillen. De key is en blijft: hou je concurrent goed in de gaten.
Stap 7: linkbuilding strategie monitoren en bijsturen
Houdt linkbuilding altijd scherp in de gaten. De effecten van linkbuilding kunnen even op zich laten wachten. Geef het dus minimaal drie maanden de tijd en geef niet te snel op. Voor je online vindbaarheid is het belangrijk dat je backlinks blijft krijgen. Zo krijgt Google elke keer een seintje. Maak een goede linkbuilding plannen met de juiste informatie over:
- Naar welke pagina ga ik linken met welke ankertekst?
- Hoeveel links ga ik per maand plaatsen?
- Wat is de verhouding van links die ik ga realiseren?
Houdt duidelijk je resultaten bij. Check de zoekwoorden waarvoor je je linkbuildingstrategie inzet maandelijks. Daarnaast is het belangrijk om ook de concurrenten in de gaten te blijven houden zodat je niet opeens voor verrassingen komt te staan.
Linkbuilding strategie uitbesteden?
Heb jij na al die informatie zo iets van ‘ ja daag, daar heb ik geen tijd voor!’? Dan helpen wij je graag verder. Neem contact met ons op en vraag een vrijblijvende SEO scan aan.