E-mailmarketing is nog steeds de meest succesvolle manier om potentiële klanten te bereiken. Uit recent onderzoek door Blinker, leverancier van online marketingsoftware, blijkt dat 73% van de Nederlanders minimaal éénmaal per jaar een aanschaf doet naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. 55% deed dat zelfs meer dan één keer per jaar.
Daarbij worden e-mail nieuwsbrieven door 20 tot 60% van de ontvangers gelezen. Op social media zijn die percentages bijvoorbeeld veel lager. Inschrijvingen op e-mailmarketing is voor websites die leads willen genereren niet voor niets één van de belangrijkste conversiedoelen.
3 Tips voor e-mailmarketing
Succesvolle e-mailmarketing kan jouw organisatie dus echt omzet opleveren en dat begint met een zo hoog mogelijke open rate. Daarvoor zijn 3 elementen belangrijk:
- onderwerpregel
- afzender
- pre-header
E-mail wordt namelijk steeds meer op de smartphone gecheckt en dan zijn deze 3 elementen de eerste die de ontvanger ziet. De combinatie van die elementen zorgt ervoor of de mail überhaupt geopend wordt.
1) Maak een pakkende onderwerpregel
Ga er dus maar voor zitten en bedenk een onderwerpregel die de ontvanger verleidt om de e-mail te openen. Een paar vuistregels die je daarbij kunnen helpen:
- korte titels scoren beter dan langere titels;
- vertel precies wat de ontvanger van de nieuwsbrief kan verwachten;
- Maak duidelijk wat het voordeel is voor de lezer;
- kies prikkelende titels.
Goede voorbeelden:
- 7 tips voor meer bezoekers op je website
- Zo draag je de trenchcoat dit seizoen!
2) Zorg voor een herkenbare afzender
Dus niet: noreply @ contenticiteit.nl. Het hoogste percentage opens volgt meestal op de combinatie volledige medewerkersnaam en bedrijfsnaam (bijvoorbeeld Judith van Oudheusden | Contenticiteit).
Bij deze optie moet de medewerker wel het bekende gezicht van de organisatie zijn en bij je doelgroep passen. Ik kreeg zelf laatst een e-mail nieuwsbrief van een lingeriewinkel met deze combinatie. De afzender was echter de eigenaar van de winkel, een onbekende man die voor mij geen directe link met die winkel had. Ik had niet zoveel behoefte om de mail te openen. Waarom zou een wildvreemde man mij over lingerie adviseren? Pas later zag ik de winkelnaam en omdat ik kort daarvoor prettig geholpen was door één van de adviseuses in de winkel, opende ik de mail alsnog. Dat was bijna een gemiste kans.
Nog een nadeel: als de medewerker vertrekt, ben je het voordeel weer even kwijt totdat de vervanger bekend genoeg is.
Andere mogelijkheden:
- voornaam medewerker | bedrijfsnaam (bijvoorbeeld Judith | Contenticiteit)
- volledige medewerkersnaam (Judith van Oudheusden)
- alleen de bedrijfsnaam (Contenticiteit)
Kies niet blind voor de optie die de meeste opens genereert, maar vraag je af wat bij je organisatie past en wat voor jouw doelgroep het prettigst is.
3) De pre-header is de bonus
Is de ontvanger nog niet helemaal overtuigd of de mail de moeite van het lezen waard is? De pre-header kan de deal sluiten. Zorg er dus voor dat daar niet de tekst ‘ Kunt u deze e-mail niet lezen? Klik dan hier‘ komt te staan. Kies voor:
- de pay-off – de pre-header is dan altijd herkenbaar, net als de afzender;
- een subtitel voor het onderwerp – je hebt ineens een bonus van 5 tot 7 woorden waarin je de ontvanger nog meer kunt prikkelen.
Verander 1 element tegelijk
Bovenstaande tips voor e-mailmarketing maken jouw open rates zo succesvol mogelijk. In de meeste gevallen is het een kwestie van de tips toepassen en meten wat er gebeurt. Verander niet alle elementen van de e-mailmarketing in één keer, je weet dan niet waardoor de open rate hoger werd. Begin met dat element waar de meeste kansen lijken te liggen. Verander pas een ander element als je er zeker van bent wat die ene verandering met de resultaten heeft gedaan.
-Is leadgeneratie een hoofddoel voor jouw website? Lees dan ook eens onze blog: Content marketing levert 3 keer meer leads op.-