Goede SEO webteksten zijn enorm belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Tegelijkertijd zijn je teksten uiteindelijk niet bedoeld voor Google, maar voor jouw doelgroep. Want uiteindelijk wil je niets liever dan dat je bezoeker bij het lezen van jouw geweldige teksten van puur enthousiasme direct meer informatie aanvraagt en als het even kan ook nog eens jouw content deelt met zijn of haar netwerk via Social media. Wil jij SEO teksten laten schrijven of liever ook graag zelf zulke goede SEO webteksten schrijven die ook nog eens authentiek zijn? Ik geef je 4 tips die werken voor zowel Google als je doelgroep:
1. Goede SEO webteksten bevatten long-tail-keywords
Je hoeft tegenwoordig echt niet meer je tekst vol te zetten met verschillende zoekwoorden. Sterker nog: liever niet. Kies één long-tail-keyword waar je doelgroep op zoekt en gebruik dat als basis voor je tekst. Je hoeft echt niet steeds dezelfde volgorde aan te houden, maar gebruik de woorden in verschillende samenstellingen, dat begrijpt Google ook. Voor je lezer ook fijn, want dat maakt je teksten veel prettiger leesbaar.
Voor deze tekst gebruikte ik bijvoorbeeld het long-tail-keyword ‘ Goede SEO webteksten schrijven’, omdat ik verwacht dat jij dat zult intikken als je op zoek bent naar bruikbare tips. De longtail zelf komt drie keer voor in de tekst. Daarna gebruik ik combinaties van de woorden. Dat geeft mij de ruimte om de tekst leuk en leesbaar te houden en Google snapt de relevantie van de pagina.
2. Gebruik minimaal 300 woorden
Echt waar, in dit geval is less niet more. Google heeft vulling nodig om de relevantie van jouw teksten te beoordelen. Begin dus maar met schrijven, op naar de 300 woorden. Ben je bang dat zulke lange webteksten niet gelezen worden? Die kans is aanwezig, maar daar zijn oplossingen voor. Bijvoorbeeld:
- Houd zinnen en alinea’s kort;
- Gebruik veel witregels;
- Maak belangrijke woorden vet;
- Gebruik bulletlists (zoals deze) voor lange opsommingen;
- Gebruik genummerde lijsten voor instructies;
- Plaats tussenkopjes.
Je lezer krijgt daardoor de kans om je teksten te scannen op relevante informatie, terwijl je toch aan het aantal woorden voldoet. Teksten in je zijkolommen tellen overigens ook mee voor het totaal aantal woorden op je pagina.
3. Gebruik links
Links naar andere pagina’s op je website (interne links) en links naar andere websites (externe links). Interne links verhogen de leesbaarheid van je website en laten aan Google weten welke pagina’s op je website belangrijk zijn. Relevante externe links verhogen de waardering van je website. Pas op, overdaad schaadt! Teveel links maken je webteksten juist weer onleesbaar en onoverzichtelijk.
Plaats de links onder woorden die relevant zijn voor de gedeelde link. Dus niet: ‘ klik hier’ of ‘hier vind je meer informatie’. Google vindt het belangrijk dat je laat weten waar je link over gaat. Fijne bijkomstigheid: het maakt je tekst meteen prettiger leesbaar en het geeft je de kans om te onderscheiden met creatief taalgebruik.
4. Zorg regelmatig voor nieuwe, unieke content
Blijf je website steeds aanvullen met nieuwe, unieke content en houd je dan aan de 3 bovenstaande tips. Daarmee ziet Google dat je website nog steeds gebruikt wordt en dus relevanter is dan een website die al tijden dezelfde inhoud toont. Je voorkomt daarmee dat je langzaam weer naar beneden zakt in de resultaten.
Aan de slag
Met bovenstaande tips kun jij die killer SEO webteksten schrijven die ook nog eens lekker weglezen! Als je het lastig vindt te bepalen wat je op je website moet vertellen, overweeg dan gebruik te maken van storytelling. Als de basis van je verhaal eenmaal staat, wordt het namelijk stukken makkelijker om je publiek te boeien met jouw webteksten.
Ben je er nog niet helemaal zeker van of jouw webteksten voldoen aan de laatste SEO richtlijnen? Je kunt bij ons terecht voor verschillende analyses:
- Zoekwoorden Analyse
- Content Analyse
- Website + SEO Analyse
- Concurrentie Analyse
Wil je serieus aan de slag met content marketing en daarin effectief zijn? Kies dan voor een strategie. Je hebt dan een helder verhaal en je weet welk probleem je precies oplost.
-Meer weten over storytelling? Lees dan ook eens onze blog: De kracht van storytelling.-