F*ck grammatica

Je wilt natuurlijk geen domme blunders in je tekst, maar uiteindelijk schrijf je je teksten ook niet voor de taalnazi’s. Je schrijft je teksten omdat je impact wilt realiseren bij je doelgroep toch? In dit artikel komen een aantal voorbeelden ter sprake die laten zien dat je wel eens minder over de grammatica regeltjes in mag zitten.

Dit omdat mensen bij webteksten meer scannen dan lezen en alles op een website gericht is op een actie (conversie).

Fuck volzinnen!

Volzinnen geven duidelijke informatie en het is ook aan te raden die zoveel mogelijk te gebruiken. Voor sommige delen van je webtekst is het echter soms nuttig om korte snippets te gebruiken zoals ‘waarom lid worden?’ in plaats van bij voorbeeld ‘waarom zou je lid moeten worden’. Die korte variant kun je bijvoorbeeld gebruiken in een tabel in je tekst of als kop van je paragraaf.

Korte snippets maken het voor je lezer makkelijker om de tekst snel te scannen. De eventueel ontbrekende informatie in zo’n snippet moet dan natuurlijk wel uit de context te halen zijn.

Fuck het uitschrijven van getallen!

Normaal gesproken zou je kleine getallen volledig uit moeten schrijven, maar in verband met het online scannen en verwerken van informatie werken cijfers echt beter. Als je getallen volledig uitschrijft vallen ze simpelweg minder goed op.

‘Meer dan honderd topposities in Google’ valt echt minder op dan ‘Meer dan 100 topposities in Google’.

Fuck lange paragrafen!

Als je wat ouder bent, net zoals ik inmiddels (pijnlijk), heb je vroeger geleerd paragrafen van minimaal 3-5 zinnen te schrijven. Zinnen dus en geen regels. Bij webteksten proberen we juist korte tekstblokken van 3-4 regels te gebruiken, zodat de tekst niet op een groot saai tekstblok lijkt waar je niet aan wilt beginnen.

Impact boven regeltjes

Je webtekst is, als het goed is, bedoeld om een bepaalde impact te hebben bij de lezer. Je wilt opvallen, je wilt dat mensen over je content gaan praten en deze delen op social media. Of je wilt dat mensen contact met je opnemen of je product verkopen.

Of heb je liever een saaie, maar grammaticaal correcte webtekst die niemand volledig leest en die niet tot de gewenste actie leidt?