Er is nogal wat gezegd en geschreven over content marketing. Van superenthousiast tot sceptisch tot ronduit tegen. Ik snap die sceptische reacties wel. Heel eerlijk gezegd betrap ik mezelf er soms ook weleens op dat ik sceptisch ben. Ik stuitte laatst bijvoorbeeld op een advertorial van een bekend automerk (ik zal de naam niet noemen). Het artikel was in blogvorm geschreven en luchtig en amusant bedoeld. Het onderwerp: flirten in de file. Best een grappig onderwerp op zich.
In deze blog kwamen verschillende tips voorbij hoe je moet flirten in de file en waarom het zo goed voor je zou zijn. Ik vroeg me af: wie heeft er eigenlijk überhaupt tips nodig om te flirten? Dat zit toch gewoon in je dna (of niet)? Maar goed, voor wie die tips fijn vindt en ze toch met interesse leest: de inhoud had een vrij hoog ‘ik-verzin-dit-waar-je-bij-staat’-gehalte.
Één van de tips was bijvoorbeeld: haal de autostoeltjes van je kids en hun rondslingerende speelgoed uit je auto, want dat flirt zo lastig. Tja. Ik zeg maar even niks. Maar de tip waar ik echt alleen maar heel hard om kon lachen was: Rij de juiste auto, in een snelle auto als de PIEP (vul hier maar een willekeurig automerk in) PIEP (vul hier maar een willekeurig, snel type van dat merk in) heb je nou eenmaal sneller de aandacht.
Yeah right. Koop dus vooral een auto waarin je lekker kunt flirten als je in de file staat. En vergeet vooral niet die kinderzitjes op te bergen voor je ’s ochtends met een suf hoofd op weg gaat naar je werk. Dat wordt lekker flirten in de file!
Bij dit soort artikelen denk ik: dit is content om de content. Boring! Er was wel over nagedacht, want ja, als je een auto koopt is er een vrij grote kans dat je af en toe (of heel regelmatig) in de file staat. Een grappig artikel daarover is helemaal niet gek. Maar sluit dan wel aan bij je doelgroep. Een nieuwe auto kopen om te kunnen flirten lijkt me voor de meesten van ons niet echt weggelegd. Doel gemist.
Maar. Content heeft wel een doel. En authentiek en relevant zijn is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Er is een sweet spot aan content die alleen jij maar kunt produceren. En die sweet spot bevindt zich precies waar jouw (bedrijfs)verhaal en de behoeften van je buyer persona’s overlappen. Het gaat over missie, overtuiging en een match met je buyer persona’s.
De behoefte aan informatie blijft. Bedenk eens hoe je zelf naar informatie zoekt via Google. Niet is fijner dan ontdekken dat er een oplossing is voor jouw probleem. En als je die informatie dan vindt, is het tof die organisatie jou ook echt begrijpt. Je kunt op talloze manieren, op je eigen tijd, contact maken met organisaties die jou een stap verder kunnen helpen.
En zit er troep tussen de zoekresultaten? Die sla je zonder problemen over. Om vervolgens dat ene bedrijf te vinden dat je wel verder helpt op een manier die bij je past. Als jij daar aan toe bent.
Niet vindbaar zijn met inspirerende content als jouw prospect daarnaar op zoek is, is een gemiste kans.
Er is nogal wat gezegd en geschreven over content marketing. Van superenthousiast tot sceptisch tot ronduit tegen. Ik snap die sceptische reacties wel. Heel eerlijk gezegd betrap ik mezelf er soms ook weleens op dat ik sceptisch ben. Ik stuitte laatst bijvoorbeeld op een advertorial van een bekend automerk (ik zal de naam niet noemen). Het artikel was in blogvorm geschreven en luchtig en amusant bedoeld. Het onderwerp: flirten in de file. Best een grappig onderwerp op zich.
In deze blog kwamen verschillende tips voorbij hoe je moet flirten in de file en waarom het zo goed voor je zou zijn. Ik vroeg me af: wie heeft er eigenlijk überhaupt tips nodig om te flirten? Dat zit toch gewoon in je dna (of niet)? Maar goed, voor wie die tips fijn vindt en ze toch met interesse leest: de inhoud had een vrij hoog ‘ik-verzin-dit-waar-je-bij-staat’-gehalte.
Één van de tips was bijvoorbeeld: haal de autostoeltjes van je kids en hun rondslingerende speelgoed uit je auto, want dat flirt zo lastig. Tja. Ik zeg maar even niks. Maar de tip waar ik echt alleen maar heel hard om kon lachen was: Rij de juiste auto, in een snelle auto als de PIEP (vul hier maar een willekeurig automerk in) PIEP (vul hier maar een willekeurig, snel type van dat merk in) heb je nou eenmaal sneller de aandacht.
Yeah right. Koop dus vooral een auto waarin je lekker kunt flirten als je in de file staat. En vergeet vooral niet die kinderzitjes op te bergen voor je ’s ochtends met een suf hoofd op weg gaat naar je werk. Dat wordt lekker flirten in de file!
Bij dit soort artikelen denk ik: dit is content om de content. Boring! Er was wel over nagedacht, want ja, als je een auto koopt is er een vrij grote kans dat je af en toe (of heel regelmatig) in de file staat. Een grappig artikel daarover is helemaal niet gek. Maar sluit dan wel aan bij je doelgroep. Een nieuwe auto kopen om te kunnen flirten lijkt me voor de meesten van ons niet echt weggelegd. Doel gemist.
Maar. Content heeft wel een doel. En authentiek en relevant zijn is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Er is een sweet spot aan content die alleen jij maar kunt produceren. En die sweet spot bevindt zich precies waar jouw (bedrijfs)verhaal en de behoeften van je buyer persona’s overlappen. Het gaat over missie, overtuiging en een match met je buyer persona’s.
De behoefte aan informatie blijft. Bedenk eens hoe je zelf naar informatie zoekt via Google. Niet is fijner dan ontdekken dat er een oplossing is voor jouw probleem. En als je die informatie dan vindt, is het tof die organisatie jou ook echt begrijpt. Je kunt op talloze manieren, op je eigen tijd, contact maken met organisaties die jou een stap verder kunnen helpen.
En zit er troep tussen de zoekresultaten? Die sla je zonder problemen over. Om vervolgens dat ene bedrijf te vinden dat je wel verder helpt op een manier die bij je past. Als jij daar aan toe bent.
Niet vindbaar zijn met inspirerende content als jouw prospect daarnaar op zoek is, is een gemiste kans.