Het nieuwe jaar is weer aangebroken. 2024 alweer. Wordt dit het jaar dat jij echt online gaat knallen? In dit blog nemen we je mee in SEO voor 2024. Waar moet je als website eigenaar aan voldoen om getoond te worden in de zoekresultaten? Lees snel verder!
SEO blijft veranderen
Niets veranderd zo vaak als het algoritme van Google. Naja, het weer in Nederland ook maar goed daar hebben we het vandaag niet over. Als SEO-specialist veranderen de standaarden continu waar we aan moeten voldoen om gevonden te worden in Google bij de top van Nederland. Eens in de zoveel tijd doet Google een ‘core update’. Het doel hiervan is om de gebruiker van Google steeds betere en relevantere website te tonen die aansluiten bij de zoekintentie.
SEO anno 2024
In 2024 draait zoekmachine optimalisatie om het centraal zetten van je gebruiker. We wisten het natuurlijk al dat gebruikerservaring steeds belangrijker wordt, maar nu kan je écht niet meer achterblijven op deze rankingfactor. Hoe je jouw gebruikerservaring kan verbeteren?
- Biedt unieke en kwalitatieve content aan die iets bijdraagt
- Houdt rekening met de E-E-A-T richtlijnen van Google
- Laat zien dat jij dé expert bent in jouw vakgebied.
SEO in 2024 betekent kwaliteit
Geen focus meer op kwantiteit of zoveel mogelijk meuk schrijven om maar te schrijven. De focus lag altijd op bepaalde zoekwoorden en op zoveel mogelijk zoekwoorden gevonden worden. Dat is vanaf 2024 verleden tijd. Jouw verhaal begint nu bij de zoekintentie van je gebruiker. Concreet: denk als een potentiële klant! Wat wil jouw klant echt vinden in hun zoekopdracht?
Niet schrijven om te schrijven maar echt waardevolle informatie aanbieden in elke fase van de klantreis. Uniek zijn = winnen!
Ook betekent dit dat we ons niet meer gaan blindstaren op dat ene interessante zoekwoordje. Nu gaan we op zoek naar kwalitatieve zoekwoorden voor jouw bedrijf. Met welke product of dienst verdien jij het meeste geld?
Ben je eruit waar jouw klant naar op zoek is? Vergelijk deze dienst of zoekwoord met jouw drie concurrenten op dat zoekwoord. Welke informatie biedt de concurrent wel aan die jij niet hebt én hoe ga jij je onderscheiden van de concurrent?
SEO in 2024 + E.E.A.T.
Zoekmachines zoals Google zijn gek op E-E-A-T.
- Expertise
- Experience
- Authoritativenss
- Trustworthiness
Wil jij als pro gezien worden door Google? Laat dan zien welke kennis je in huis hebt. Niet enkel via je website maar kijk ook nog verder dan je neus lang is. De expertise van je bedrijf laten zien? Doe dat overal waar jij je maar kan indenken. Denk dan aan:
- Social media kanalen zoals LinkedIn, Twitter, Instagram, Pinterest en TikTok
- Maak een podcast en deel deze via Spotify en YouTube
- Wordt spreker op evenementen op jouw vakgebied.
Google beoordeelt via al bovenstaande wegen of jouw bedrijf een belangrijke speler is. Zorg er in ieder geval voor dat jij als expert in jouw branche op de kanalen bent, waar jouw doelgroep ook te vinden is.
Vergeet ook je businessprofiel op Google niet en zorg ervoor dat tevreden klanten recensies achterlaten. Dit zorgt voor een goede betrouwbaarheid en is óók weer een belangrijke rankingfactor.
SEO en AI
Wist je dat onze AI vriend veel meer biedt dan alleen content creatie? Dit besef zorgt er pas voor dat het écht interessant wordt. Google ziet zichzelf als een AI-first bedrijf. In de toekomst zal de SERP steeds meer bestaan uit AI content. Hierdoor krijgt de gebruiker direct antwoord door Google’s AI. Het gevolg? Minder of zelfs geen klikken meer naar de website.
Gelukkig was er nog meer en biedt AI niet alleen slecht nieuws. Zet AI ook in om jouw gebruikers te onderzoeken. Zo ontdek je hoe jouw dienst of product echt een oplossing is voor het probleem van de gebruiker.
Is er nog meer? Ja, zeker! AI is een pro als het gaat om geavanceerde data analyse. Denk dan bijvoorbeeld aan de data van Google Search Console. Haal hier vooral voordeel uit. Werkt het niet volgens jou? Dan ligt het aan jouw eigen input. Geniale input zorgt voor geniale output.
Waar kan je AI i.c.m. SEO allemaal voor inzetten? Hieronder volgen een aantal voorbeelden:
- Zoekwoorden onderzoek: AI-algoritmen kunnen mogelijk helpen bij het identificeren van relevante zoekwoorden en het voorspellen van trends in zoekwoorden.
- On-page optimalisaties: AI kan suggesties doen voor het verbeteren van meta-tags, headers en andere one page elementen om te zorgen voor betere rankings in bijvoorbeeld Google.
- Linkbuilding: AI kan analyseren welke backlinks waarschijnlijk waardevol zijn voor jouw website en helpen bij het identificeren van nieuwe kansen voor jouw linkbuildstrategie.
- Voorspellende analyses: AI kan helpen bij het voorspellen van zoekmachinealgoritme-updates en trends, waardoor wij als SEO specialisten tijdig onze SEO-strategie kunnen aanpassen.
Google Lens en SEO?
Voer een afbeelding in, in de zoekbalk van Google en vind een vergelijkbaar product. Het ligt uiteraard ook aan de afbeelding, maar via de ‘visual’ krijg je antwoord op jouw zoekvraag. Denk bijvoorbeeld aan die ene duren schoenen van dat dure merk. Drop die afbeelding in de zoekbalk bij een Chinese winkel en je vind het product vele malen goedkoper (waarschijnlijk ook slechtere kwaliteit) maar goed. Het gaat erom dat dit in de toekomst potentie heeft. Op dit moment ligt het gebruik van deze zoekmogelijkheid (nog) niet hoog in Nederland.
Hulp nodig met SEO in 2024?
Neem dan contact op met onze SEO-experts! We kijken graag met je mee om de doelen voor 2024 te behalen.