Goede content marketing levert meer leads op. Dat is inmiddels wel duidelijk. Internet wemelt inmiddels van de vele cases waarin de bijzondere effecten van content marketing worden beschreven. En niet alleen op sites als die van Content Marketing Institute (CMI) of HubSpot. Ook in Nederland zijn tal van mooie cases beschikbaar waarin content marketing echt verschil heeft gemaakt voor corporates.
Meestal wordt content marketing ingezet voor zaken als:
- thougth leadership
- leads genereren
- branding
- traffic naar de website genereren
- online zichtbaarheid vergroten (awareness)
En dat werkt ontzettend goed, de cases zijn overweldigend en overtuigend.
Content marketing verstevigt je employer brand
Organisaties die zelf begonnen zijn vanwege (één van) bovenstaande redenen, zien vaak een bijzonder bij-effect ontstaan: ze worden gewilder als werkgever. Marcel Hielkema, Managing Director bij advocaten- en notariskantoor Dirkzwager vertelt daarover:
“We hebben met onze content marketing een smoel gecreëerd bij een nieuwe lichting juristen, zo bleek onlangs uit onderzoek naar de tien meest aantrekkelijke werkgevers voor rechtenstudenten. Dan zie je op zo’n lijstje allerlei klinkende namen voorbij komen. En Dirkzwager.”
Dat was niet de insteek van Dirkzwager. Het was ‘alleen maar’ een mooi bij-effect.
Content marketing inzetten voor recruitment
Laatst sprak ik met Hans Rademakers, Recruitment Team Manager bij ICT. ICT is een organisatie die software-oplossingen biedt voor de technische en industriële automatisering. De organisatie koos ervoor om content marketing puur in te zetten voor recruitment marketing. Bij ICT is namelijk doorlopend behoefte aan goede PLC-programmeurs.
Door middel van content marketing wordt content gemaakt die interessant en relevant is voor die programmeurs. Om te kunnen beginnen, werd er een strategie gemaakt en de website werd daarop ingericht.
Meer bezoekers voor de werken-bij site
Gevolg? Na een aantal maanden werd de werken-bij site door meer dan 4 keer zoveel bezoekers gevonden. Daardoor zullen vacatures veel sneller door kandidaten gevonden worden, waardoor minder gebruik hoeft te worden gemaakt van plaatsingen via externe bureaus.
Lees onze case op Frankwatching als je wilt weten hoe ICT dit precies heeft aangepakt en hoe je zelf aan de slag kunt!
Content marketing laat zien wat voor werkgever je bent
Goede content marketing, die past bij jouw organisatie en ook nog eens relevant is voor je doelgroep, is daarmee een perfecte tool om je employer brand te verstevigen. De content laat zien wat voor werkgever je bent. Potentiële kandidaten zien aan welke projecten ze in de toekomst misschien wel mogen gaan werken. Ze gaan je vinden, maar dat niet alleen: ze willen graag bij jou komen werken. Dat is een insteek waarmee je een gedreven team kunt bouwen!
*Vind je dit een interessant onderwerp? Lees dan deze blog met 5 tips om content marketing in te zetten voor recruitment, door Connexys, ontwikkelaar en leverancier van software voor recruitment.
Ook interessant:
Foto: ICT