Veel ondernemers zijn tevreden over de look & feel van hun website. Na verloop van tijd vragen ze zich echter regelmatig af of online marketing wel werkt omdat de bezoekers uitblijven. Net als offline komen de bezoekers online niet vanzelf en moet er gewerkt worden om je website vindbaar en populair te maken.
In dit artikel ga ik in op:
- de belangrijkste zaken waar je aan moet denken voor je een nieuwe website lanceert;
- de belangrijkste zaken waar je aan moet denken nadat je nieuwe website live is.
1) Content strategie
Het begint allemaal met het in kaart brengen van de buyer persona’s en de customer journey. Welke onderwerpen / vragen leven binnen je doelgroep en hoe vertaal je dat naar relevante content? Websites waarop alleen geroepen wordt wat de onderneming doet en hoe goed ze daarin zijn werken namelijk al lang niet meer >> meer over content strategie
2) Zoekwoorden analyse
Nu je in kaart heb gebracht wat er speelt binnen je doelgroep is het tijd om te controleren of er in Google relevante zoektermen gebruikt worden waar veel zoekvolume op zit. Ondanks dat Google steeds slimmer wordt, zijn zoekwoorden namelijk nog steeds belangrijk voor de vindbaarheid van je content.
De belangrijkste zoekwoorden gebruik je samen met de input uit de content strategie voor de content creatie. Daarnaast verwerk je de belangrijkste zoektermen in de structuur van je website.
3) Content
Na de content strategie en de zoekwoorden analyse is het tijd om content te creëren. In de meeste gevallen gaat het hierbij om geoptimaliseerde webteksten, die je bezoekers verleiden tot conversie. Een geoptimaliseerde webtekst voldoet dus niet alleen aan de de verwachtingen van de bezoeker, maar ook aan de richtlijnen van Google.
4) Technische optimalisatie
Techniek wordt vaak vergeten, zelfs door een hele nieuwe generatie SEO specialisten. Dit komt omdat veel mensen zich blind staren op content en daarnaast ook geen technische kennis hebben. Technische zaken zoals codering, toegankelijkheid en snelheid van je website zijn echter belangrijk voor de ranking van je website in Google. Zorg dus voor een goede technische basis en bezuinig niet op de hosting van je website.
5) Nog meer content
Nu je website goed staat is het belangrijk om regelmatig nieuwe content te publiceren. Op deze manier ziet Google dat je website actief is en dit helpt je weer in de organische zoekresultaten.
Door regelmatig te bloggen op basis van je content strategie kun je bovendien een autoriteit worden binnen je vakgebied. Dat zorgt weer voor meer conversie.
6) Online PR / link earning
Een goede technische basis en kwalitatief goede en relevante content zijn een goede basis voor zoekmachine optimalisatie (en dus meer bezoekers via Google). Google heeft echter nog steeds (en dat zal nog jaren zo blijven) externe inkomende links nodig om de populariteit van je website te bepalen en op basis daarvan te ranken.
Zorg dus voor content waar andere websites naar willen linken. Omdat dit vaak niet vanzelf gaat is het verstandig om contact te zoeken met relevante websites en ze te vragen of ze je content (met een link naar je website) willen plaatsen.
De waarde van links is inmiddels zo bekend geworden dat vrijwel niemand meer vrijwillig naar je zal willen linken, vandaar de vele linkruil-verzoeken van de laatste jaren en het betalen voor links. Google is tegen het kopen van links, maar iedereen doet het.
7) Social Media
Naast Google is Social Media ook een belangrijke bron voor traffic naar je website geworden. De content op je website delen via een link op de Social Media kanalen waar je doelgroep zich bevindt kan voor veel traffic zorgen. Bij veel organisaties komt al zo’n 10-15% van de bezoekers via Social Media op de website terecht.
Dit werkt alleen als je de aparte Social Media kanalen ook serieus neemt en niet als je alleen regelmatig een linkje deelt. Social Media moet je zien als wezenlijk onderdeel van je content marketing.
8) Meten & Verbeteren
Alles draait om data! Welke kanalen leveren de meeste of de beste bezoekers op? Welke SEO titels zorgen voor de hoogste klikfrequentie (CTR) in Google en dus voor de meeste bezoekers? Met welke content op je website bereik je de meeste engagement? Er zijn heel veel gratis tools zoals Google Analytics, Google Search Console, Hotjar en Keyword.io die je kunnen helpen bij het meten en verbeteren.
Op basis van die data kun je bijvoorbeeld:
- bestaande content verbeteren en / of herpubliceren.;
- een vervolg artikel schrijven op basis van een populair bestaand artikel;
- populaire blogs op je website opnieuw delen via Social Media;
- de SEO titels van je pagina’s / blogs verbeteren voor een betere CTR.
Veel van bovenstaande punten kun je (voor een deel) zelf doen, als je de tijd er maar voor neemt. Je website / content verdient namelijk net zoveel aandacht als de balie in je kantoor en de schappen in je winkel.
Aan de slag dus!