Vrijwel iedereen die bezig is met conversie kent de 6 principes van overtuigen van Cialdini:
- Sociale bewijskracht
- Autoriteit
- Schaarste
- Commitment en consistentie
- Sympathie
- Wederkerigheid
Tot voor kort hield Cialdini ook vol dat er maar 6 waren, maar met de komst van zijn nieuwe boek Pre-Suasion is er de onthulling van het 7e principe: eenheid. Helaas klinkt het in het Engels een stuk lekkerder: Unity
Waarom nu pas een nieuw principe?
Cialdini geeft toe dat hij het 7e principe eigenlijk al die tijd over het hoofd heeft gezien. Ja mensen, we moeten allemaal onze presentaties en blogs aan gaan passen met dit 7e principe.
Wat houdt dat nieuwe principe dan in?
Met ‘eenheid’ doelt Cialdini op de situatie waarin zowel de beïnvloeder als de beïnvloede persoon uit dezelfde groep komen. Hoe meer we iemand als een van ons zien, hoe groter de kans is dat we door die persoon beïnvloed (kunnen) worden.
Deze eenheid manifesteert zich volgens Cialdini het sterkst binnen een gezin / familie. Cialdini heeft dit ook getest door zowel studenten als hun ouders een vragenlijst in te laten vullen. De respons bij de studenten was enorm, de ouders lieten het afweten. Na enige tijd vroeg Cialdini hetzelfde van de studenten en hun ouders, met het verschil dat de studenten een punt extra zouden krijgen als de ouders de vragenlijst in zouden vullen. Het aantal ouders wat de vragenlijst nu invulden was vele malen groter dan bij de eerste test.
Eenheid verwerken in je content
Een voorbeeld van het toepassen van het principe van eenheid is Warren Buffet die investeerders ooit beïnvloedde door de volgende zin in een brief te gebruiken “I will tell you what I would say to my family”.
Los van familie kun je natuurlijk het principe van eenheid ook goed gebruiken door in te spelen op zaken als ras, geslacht, locatie, etc..
[…] Laarman, C. (2016, september 8). Meester psycholoog Cialdini introduceert het 7de beïnlvoedingsprincipe. Opgehaald van Frankwatching Dooley, R. (2016, september 1). Surprise! Cialdini adds 7th principle unity. Opgehaald van Neuroscience Marketing Contenticiteit. (2016, september 6). Cialdini’s 7e principe van overtuigen. Opgehaald van Contenticiteit […]