De toekomst van Facebook lijkt allerminst rooskleurig: het sociale medium wordt door steeds minder jongeren gebruikt en websites krijgen inmiddels meer bezoekers via Google dan via Facebook. Uit onderzoek van Buzzsumo blijkt dat content 50% minder gedeeld wordt. Wordt Facebook daarmee minder belangrijk voor bedrijven, bloggers en websites? En hoe vul je dat gat in je traffic?
Een nieuw algoritme
De inzet van Facebook voor bedrijven was een jarenlang discussiepunt: wel of niet doen, hoe dan zo’n pagina invullen, enzovoort. Nu toch vele ondernemers eindelijk de stap hebben gewaagd en een bedrijfspagina hebben aangemaakt, verandert Facebook het algoritme.
Dit aangekondigde nieuwe algoritme zou bedrijfspagina’s ‘benadelen’. Het idee van Facebook is dat de gebruikers vooral willen zien wat hun Facebook-friends posten. (Hoe zouden ze daar nu bij komen…) Content van bedrijfspagina’s wordt dus minder vaak getoond.
Nog minder Facebook-traffic
En dan zijn er nog twee ontwikkelingen waardoor Facebook minder aantrekkelijk uit de bus komt.
- Steeds minder jongeren gebruiken Facebook.
- Op mobiel worden websites inmiddels vaker bezocht via Google dan via een social medium zoals Facebook.
Daarnaast lag Facebook onder vuur rondom privacy en gebruik van persoonsgegevens. Dat resulteerde in opzegging van accounts, ook door ludieke acties zoals die van Zondag met Lubach.
Minder bezoekers op je website, wat nu?
Het is niet zeker hoe het gebruik van Facebook zal gaan verlopen. Maar met 9,7 miljoen Nederlandse gebruikers zou ik het medium voorlopig nog niet helemaal afschrijven.
Met een goede strategie zou je er voor kunnen zorgen dat er nog steeds traffic vanuit Facebook naar je website blijft komen. Engagement is daarbij key.
Je kunt natuurlijk ook denken aan het inzetten van een ander sociaal medium. Instagram, Snapchat, YouTube of Pinterest bijvoorbeeld. En zelfs Twitter schijnt nog steeds voor veel bezoekers te kunnen zorgen.
Echter, beter nog werkt de volgende strategie.
#byebyefacebook, hello Google
Uit de eerdergenoemde cijfers blijkt dat veel mobiele internetters niet meer uitsluitend via sociale media op een website terecht komen. Ze openen gewoon Google op hun mobiel. Eerder was dat alleen op desktop het geval. Daarmee lijkt SEO voor mobiele websites nog belangrijker te worden. Aandacht voor organische zoekresultaten is nu meer dan ooit cruciaal om leads en/of verkopen te realiseren.
Wij zien dat trouwens al veel langer bij onze klanten: social media zorgt voor traffic, maar de echte leads komen via SEO. Simpelweg omdat iemand die zoekt via Google op zoek is naar een antwoord of oplossing. Deze persoon zal dus veel meer interesse hebben in jouw dienst of product in plaats van iemand die slechts half geïnteresseerd doorklikt op een link via Facebook.
Voor Heers geldt hetzelfde: dankzij onze topposities in Google op diverse zoekwoorden (bijvoorbeeld ‘seo bureau’ of ‘linkbuilding bureau’) krijgen we aanvragen binnen.
Kansen om het gat in je traffic op te lossen
De inzet van social media zou altijd een belangrijke rol moeten spelen in jouw online strategie. Maar uiteindelijk is je website zelf je grootste prioriteit! Dáár gebeurt het!
Ga daarom voor een holistische aanpak. Dat houdt in dat je je niet focust op één onderdeel, maar álles aanpakt om jouw site tot een succes te maken.
Dus: zorg ervoor dat je website originele en goedgeschreven content bevat, dat deze snel is en de beste user experience biedt (ook op mobiel!). Immers, een website die geliefd is bij gebruikers, wordt geliefd door Google. Je beloning is een hogere ranking.
Help de zoekmachine ook een handje. Doe goed keyword onderzoek en focus je SEO op deze zoekwoorden.
Als je website al deze features heeft, zul je traffic krijgen – via Google dus.
Kwaliteitscontent is king
Nog even over de ‘originele en goedgeschreven content’ die ik hierboven noemde. Het is een grote kans met het oog op SEO, maar ik wil er wel een kanttekening bij plaatsen.
Voor SEO heb je content nodig. Zeker in een markt met veel concurrentie. Een website met veel content scoort beter dan een site met minder pagina’s, omdat Google die eerste als informatiever beschouwt. Let wel: daarbij gaat het om content van kwaliteit.
Nu het internet steeds voller wordt, is kwaliteit echt het toverwoord.
Ian Anderson Gray: “The news that content is being shared less is depressing, but it validates the view that it’s more important than ever to create really in-depth and valuable content, especially content that encourages comments and building a mini-community.
Marketing guru Mark Schaefer stelt dat méér schrijven over een onderwerp dat al populair is de verkeerde strategie is. Schrijf juist over onderwerpen vóórdat ze populair worden. “You’ve got to be first, and you’ve got to be original. Once the niche starts getting filled, the content isn’t going to work for you.” aldus Schaefer in het Buzzsumo artikel.
Content tips:
- Maak geen content alleen omdat iedereen dat doet.
- Onderzoek het saturatieniveau van een bepaald onderwerp. Als er al veel over geschreven is, kies dan een gerelateerd onderwerp of maak het onderwerp minder breed.
In het kort
Door de veranderingen in consumentengedrag en bij Facebook zelf, zou het goed kunnen dat je website minder bezoekers via Facebook trekt. Als dit altijd een grote bron van traffic is geweest, kan dat schrikken zijn. Zoek daarom naar alternatieven om toch verkeer naar je site te blijven trekken. Met het oog op de toekomst is SEO je beste kans. Focus je op niches en creëer kwalitatieve content om je bezoekers van dienst te zijn en naar je site te blijven trekken.