Beginnen met contentmarketing is vaak een hele stap. Ook al heeft het zich al een aantal jaren bewezen, het voelt misschien een beetje te makkelijk: Je plaatst content op je website, schenkt daar wat aandacht aan via social media en de leads stromen vanzelf binnen. Zo makkelijk is het ook niet helemaal.
Er gaat werk aan vooraf. Tijdens het maken van de content zelf zul je tegen hobbels aanlopen en zonder plan komt je briljante content echt niet zomaar onder de aandacht van de juiste mensen. Toch liggen de kosten voor contentmarketing 62% lager dan bij traditionele marketing en levert het 3 keer meer leads op. En dat is de moeite van het overwegen meer dan waard.
Het aantal marketingboodschappen groeit
De crux zit hem in de manier waarop mensen tegenwoordig met marketingboodschappen omgaan. De gemiddelde consument krijgt volgens marketingresearch bureau Yankelovich bijvoorbeeld meer dan 5.000 marketing uitingen onder ogen. In 1970 waren dat er maar 500. Om gevonden te worden tussen die enorme berg uitingen, moet je begrijpen hoe je consument tegenwoordig beslist om tot een aankoop over te gaan.
Want de hoeveelheid boodschappen die mensen onder ogen krijgen, zorgt er niet voor dat ze afhaken. De customer journey begint juist steeds vaker bij Google. Volgens Google’s Zero Moment of Truth bekeken mensen in 2011 tien stuks content voor ze een aankoop deden. Een jaar eerder, in 2010, waren dat er nog maar vijf. Mensen vinden informatieve content blijkbaar belangrijk om zich een mening te vormen en op basis daarvan een beslissing te nemen.
Je kunt zelf je content maken en plaatsen
Tegelijk ben je niet meer afhankelijk van externe mediabedrijven voor het publiceren van je eigen boodschap. Heel simpel gezegd heb je alleen je laptop, tablet of smartphone nodig om aan de slag te gaan. Binnen vijf minuten kun je content online hebben. Mits je website en social media kanalen op orde zijn natuurlijk.
Geef contentmarketing minimaal 6 maanden de tijd
Nadelen? Het duurt even voor je resultaat ziet. Je moet ervan uitgaan dat je minimaal 6 maanden op regelmatige basis je content moet gaan plaatsen en verspreiden. Het heeft tijd nodig om een groep volgers op te bouwen en te laten zien dat je geen ééndagsvlieg bent die toevallig een keertje weet waar hij over praat.
Zoekmachines gaan je content oppikken als ze zien dat er verkeer op gang komt en de content op je website regelmatig wordt aangevuld. Dat lukt nu eenmaal niet in een paar weken. Contentmarketing is geduldmarketing. Eigenlijk niet eens zo anders dan traditionelere vormen van marketing: ook dan moet je regelmatig herhalen om op te vallen en herkenbaar te worden voor je publiek.
Je moet een omslag maken
Opstarten kost ook even tijd. Dat komt vooral doordat je een omslag moet gaan maken. Je bent gewend om vanuit je bedrijf, product of dienst te denken. Wat heb ik te bieden? Maar als je de customer journey van jouw buyer’s persona (bp) begrijpt, zul je zien dat je publiek daar nou net niet op zit te wachten. Je bp wil weten hoe jij zijn of haar probleem oplost.
Goede techniek en een consequente boodschap leveren meer leads op
Die omslag is even lastig, neem tijd voor een goede strategie. Maar daarna kun je beginnen. Je weet waar jouw bp naar zoekt en welke tone of voice daarbij past. Je weet ook wat jouw meerwaarde is. Je publiek leert je kennen en zal je behulpzaamheid en vriendelijkheid in je content waarderen. Het maken van de content wordt steeds eenvoudiger dankzij de feedback die je ontvangt en het onderzoek dat je vooraf al hebt gedaan. Als je daarbij de techniek van je website goed op orde hebt, zul je gaan zien dat ook jij meer leads zult genereren met jouw website.
Ad Killian
Helder verhaal.
Judith
Dankje Ad, leuk om te horen 😉
Willem
Waarheid als een koe.
Judith
Misschien wel een paarse 😉