Door de groei van smart speakers en virtuele assistenten zoals Google Assistant, Amazon Alexa en Apple Siri groeit de populariteit van voice search. Dit heeft het zoekgedrag van consumenten beïnvloed. In plaats van zoekwoorden in te typen in een zoekmachine, spreken consumenten nu hun zoekopdrachten uit tegen hun slimme speaker of telefoon.
Invloed op SEO-strategieën
Voor jou als marketing manager is het belangrijk je bewust te zijn van de invloed van voice search, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van SEO-strategieën. Het optimaliseren van content voor specifieke zoekwoorden is niet langer meer voldoende. Het begrijpen van de zoekintentie op het gebied van formulering in spreektaal is inmiddels van cruciaal belang.
Lokale intentie
Voice search leidt vaak tot zoekopdrachten met een lokale intentie zoals: “Waar is de dichtstbijzijnde printshop?”. Het is daarom essentieel om te zorgen voor een sterke aanwezigheid op lokale zoekresultaten, zoals Google My Business-profielen.
Focus op zowel spraak als visuele zoekopdrachten
Naast smart speakers en virtuele assistenten, bestaan er ook slimme displays zoals de Google Nest Hub en Amazon Echo Show. Deze displays tonen gesproken zoekresultaten op het scherm in de vorm van een visualisatie. Het is dus belangrijk om niet alleen te focussen op de optimalisatie van spraakzoekopdrachten, maar ook op visuele aspecten zoals afbeeldingen en video’s.
Opkomst van voice commerce
De trend van voice commerce, waarbij consumenten aankopen doen via voice search, groeit snel. Dit biedt nieuwe kansen voor bedrijven om hun producten en diensten te verkopen via dit kanaal.
Het is belangrijk voor marketing managers om op de hoogte te blijven van dit soort ontwikkelingen. De customer journey moet aangepast worden aan de veranderende zoekintentie via voice search.
Wij helpen jou je zowel te richten op spraak- als visuele zoekopdrachten. Zo is jouw website voorbereid op de komst van voice commerce.”
Dat doen wij door het creëren van spraakgestuurde content, het verbeteren van de lokale SEO-strategie en het adviseren over voice commerce. Met behulp van geoptimaliseerde online marketing strategieën blijf jij de concurrentie voor.